از سیر تا پیاز راه اندازی مزون لباس
ایده های بسیاری برای راه اندازی مزون لباس وجود دارد، که بعضی از آن ها خاص تر از بقیه هستند. استفاده از لباس های راحتی و اسلش به جای سبک های رسمی و تکراری، یکی از آن ایده هایی است، که احتمال موفقیت بیشتری دارد. بسیاری از زنان و دختران اسپرت پوشی که سبک های پسرانه را ترجیح می دهند، معمولا مدل موی تامبوی را انتخاب کرده، اما لباس مناسب با آن را پیدا نمی کنند. بنابراین ارائه چنین سبک های جدیدی با استقبال بیشتری مواجه می شود.
اگر شما به عنوان بنیانگذار یک مزون به سراغ استایل تامبوی بروید، نه تنها مخاطبان خاص جامعه را جذب می کنید؛ که احتمالا فروش بسیار بالایی هم خواهید داشت. البته برای موفقیت در راه اندازی یک مزون، عوامل دیگری مانند تامین بودجه، شناخت بازار، تامین اجناس و مارکتینگ هم تاثیر بسیاری دارند.
راه اندازی مزون لباس را از کجا شروع کنیم؟
در ادامه قدم به قدم گام های اولیه شروع راه اندازی مزون را به طور کامل شرح می دهیم.
مشخص کردن هدف
اولین قدم برای راه اندازی مزون لباس این بوده که مشخص کنید، چه هدفی دارید. به بیان ساده تر قرار است در چه بازاری فعالیت کنید و چه لباس هایی به فروش برسانید. لباس عروس، لباس شب، لباس مهمانی، مانتو و شلوار و لباس خانگی جز مهم ترین دسته بندی ها هستند. با توجه به بودجه و علایق خود، میتوانید هدف را مشخص کنید. البته یک راه مطمئنتر این است که به سراغ تحقیقات بازار بروید.
تحقیقات بازار
به عنوان مثال تصمیم به راه اندازی مزون لباس عروس گرفتید. بازار را باید بررسی کرده تا رقبا را پیدا کنید. اگر رقبای بسیار بزرگی در این حوزه داشته باشید، شاید شانس موفقیت شما زیاد نباشد. از طرفی ممکن است در تحقیقات بازار به این نتیجه برسید که بیشتر عروس ها، لباس مراسم خود را از همان چند برند معروف تهیه می کنند. اگر به چنین نتیجه ای برسید، باید دوباره به مرحله قبلی یعنی مشخص کردن هدف برگردید.
به عبارتی این دو مرحله متناوب پشت هم تکرار می شوند. موضوعی را انتخاب کرده؛ تحقیقات بازار آن را انجام می دهید. اگر نتیجه مناسب نبود دوباره به مرحله اول برگشته و یک دسته بندی دیگر را انتخاب می کنید. انقدر این کار را تکرار می کنید تا بتوانید دسته بندی را برای مزون خود انتخاب کنید که تحقیقات بازار موفقی داشته باشد.
ایجاد طرح کسب و کار
مطالعه و تدوین طرح کسب و کار که به آن بیزینس پلن هم گفته می شود، یکی از مهم ترین مراحل راه اندازی یک مزون لباس است. در طرح کسب و کار باید ابتدا به دنبال برآورد هزینه ها باشید. کل فرایند قرار است چقدر هزینه برای شما داشته باشد و چگونه آن را تامین می کنید.
آیا سرمایه گذار دارید یا خودتان شخصا تمام هزینه ها را تامین خواهید کرد. سپس باید به دنبال تامین کنندگان مناسب برای لباس ها باشید. انبارداری به چه صورت انجام می شود و آیا فضایی برای آن در نظر گرفته اید.
علاوه بر این موارد، باید رقبا را بررسی کرده و مزیت های رقابتی خود را مشخص کنید. مزیت رقابتی به برتری های برند شما، نسبت به برندهای رقیب گفته می شود. به عنوان مثال قیمت مناسب، تنوع محصولات، هزینه ارسال رایگان و اورجینال بودن کالاها جز مزایای رقابتی هستند.
دریافت مجوزهای لازم
برای اینکه کسب و کارتان قانونی پیش برود، باید مجوزهای مختلفی را دریافت کنید. مجوز از اماکن برای راه اندازی فروشگاه حضوری، جواز کار از صنف تولید کنندگان و فروشندگان لباس و مجوز از کارگروه لباس و پوشاک مهم ترین اقدامات شما هستند.
تامین هزینه های راه اندازی مزون
یک مرحله مهم برآورد هزینه راه اندازی مزون لباس عروس یا هر دسته بندی دیگری است. هزینه ها شامل تامین اجناس، دستمزد کارکنان، اجاره یا خرید مزون، مارکتینگ و فروش است. اگر به دنبال سرمایه گذار هستید، باید از قبل هزینه های دقیق خود را مشخص کرده باشید.
استخدام کارکنان
وظایفی که شما به عنوان موسس هنگام افتتاح مزون لباس بر عهده دارید، بسیار زیاد بوده و همین موضوع هنگام شروع کار نیز صدق می کند. باید افراد مختلفی را برای بخش خرید اجناس، فروش محصولات، تبلیغات، برش و دوخت، طراحی و حسابداری داشته باشید، تا تمام وظایف به بهترین شکل ممکن انجام شوند. در اوایل راه ممکن است که مجبور باشید چند کار را به طور همزمان خودتان انجام دهید، اما با گذشت زمان چاره ای بجز تقسیم وظایف نخواهید داشت.
برنامه ریزی مارکتینگ مزون
صرفا راه انداختن یک مجموعه جدید، به معنی فروش قطعی و موفقیت نیست. یکی از مهم ترین قسمت ها مربوط به بحث تبلیغات است. در اوایل کار خود، هیچ کس با کسب و کار شما آشنا نبوده و اصلا اطلاعی از حضور شما در بازار ندارد. چه برای راه اندازی مزون لباس عروس یا هر نوع مزون دیگری، باید بخش مارکتینگ را فعال کرده تا به صورت حضوری و آنلاین به فعالیت مشغول شوند.
هرچه تبلیغات خود را زودتر آغاز کنید، زودتر می توانید از ثمره زحمات خود بهره ببرید. از تبلیغات چاپی مانند تراکت و کارت ویزیت گرفته تا طراحی یک سایت و فعالیت در شبکههای اجتماعی، همگی باید توسط افرادی انجام گیرد که سابقه کار خوبی در این زمینه داشته باشند.
شروع به تولید محصولات
پس از انجام تمام فعالیت های تبلیغاتی، نوبت به مرحله آخر راه اندازی مزون لباس می رسد. شما باید بتوانید با توجه به بیزینس پلن خود و همینطور طرح هایی که مدنظر دارید، محصولات و لباس هایی تولید کنید که نظر مخاطبین را جلب کند. در صورتی که تماما مراحل قبلی را به خوبی طی کرده باشید و محصولات مناسبی را خلق کنید، کسبوکار شما با موفقیت پیش رفته و می توان انتظار سود خوبی از آن داشت.
شما باید از قبل بودجه مورد نیاز به بخش تولید را برای آخرین مرحله کنار گذاشته باشید و حالا از مدل های مورد نظر خود در سایزبندی و رنگ بندی متنوع تولید کنید. برخی بیزینس ها از انجام این کار در اوایل کار خود ممانعت کرده و همین موضوع باعث شکست آنها می شود. مزون شما باید آنقدر تنوع کار داشته باشد که سلیقه اغلب افراد مراجعه کننده را به خرید جلب کند.
فروش محصولات
بحث فروش محصولات، دیگر مرحله مجزایی از مسیر راه اندازی مزون مورد علاقه شما نیست. شما در تک تک مراحل قبل باید موضوع فروش را مدنظر قرار دهید. در صورتی که نتوان محصولی فروخت، جریان نقدینگی کافی به کسب و کار شما وارد نشده و در مدت زمان کوتاهی مجبور خواهید شد که مزون را جمع آوری کنید.
شما باید در لیست هزینه راه اندازی مزون لباس عروس به موضوع فروش نیز فکر کرده باشید و مبلغی را برای بخش فروش کنار بگذارید. در مزون خود هم به فروشندگان ماهر نیاز پیدا خواهید کرد و هم به ادمین هایی که به اصول فروش وارد هستند و می توانند در بخش آنلاین بیزینس شما، کار فروشندگی را انجام دهند.
با استفاده از کارکنان تولیدی به همراه کارمندان فروش، می توانید شاهد یک ساختار منسجم در مجموعه خود باشید. در نظر داشته باشید که نمی توانید همه کارها را با هم انجام داده و خودتان نهایتا باید یک نقش را در این بیزینس ایفا کنید.
کلام آخر؛ تاسیس مزون لباس، شروع آیندهای روشن
فعالیت در حوزه پوشاک یکی از حوزه های موفق به شمار می رود. زیرا بسیاری از افراد جامعه به خصوص بانوان، علاقه زیادی به خرید آن دارند. گام های راه اندازی مزون لباس شامل؛ مشخص کردن هدف، تحقیقات بازار، ایجاد طرح کسب و کار، دریافت مجوز های لازم، تامین هزینه، استخدام کارکنان، برنامه ریزی مارکتینگ، تولید محصولات و در نهایت فروش است.
در صورتی می توان در این صنعت موفق شد که مراحل لازم برای راه اندازی آن را دقیق و گام به گام انجام دهید. حتما باید بیزینس پلن را به دقت نگارش کرده و هزینه های لازم را لحاظ نمایید. همچنین اگر بتوانید مزیت رقابتی ویژه ای برای خود پیدا کنید، احتمال موفقیت شما در صنعت پوشاک بسیار زیاد می شود.