بچگانه

نکاتی برای خواب راحت کودک شما

علل کم خوابی در کودکان
  • راهکارهایی برای خواب راحت کودک

    با پیوستن نوزاد شما به خانواده، دوره متفاوتی در زندگی شما آغاز می شود.

    اگرچه دوره جدید زندگی شما گاهی اوقات دشوار است، اما معنایی که کودک شما با لبخند خود به زندگی تان اضافه می کند برای آرامش شما کافی است.

    داشتن سوالات زیاد در رابطه با خواب راحت کودک، یک فرآیند بسیار طبیعی است.

    نیازهای خواب کودکان با توجه به دوره رشد آنها متفاوت است.

    نکاتی برای خواب راحت کودک شما

    داشتن الگوی خواب بسیار مهم است تا کودک بتواند به اندازه کافی رشد کند و سالم بماند.

    والدین به طور طبیعی زمانی که کودکانشان نمی خوابند دچار اضطراب می شوند.

    نگران میشوند که چرا کودک مشکل خواب دارد.

    خواب راحت کودک آرزوی هر پدر و مادری است و این که کودکشان سریع بخوابد و الگوی خواب خاصی داشته باشد.

    با رعایت دقیق نیازهای خواب کودک، می توانید الگوی خواب ایده آلی را ایجاد کنید.

    زمان خواب نوزاد که در ماه های اول کوتاهتر و نامنظم است، به مرور زمان تغییر می کند و جای خود را به خواب شب های طولانی می سپارد.

    خوابیدن و بیدار شدن در ساعت معینی از بدو تولد برای کودک بسیار مفید خواهد بود تا به کودک عادت خوابیدن بدهد.

    بسيار خوب،زمان خواب ایده آل برای نوزادان چقدر است؟ بیایید نگاهی دقیق تر به پاسخ این سوال بیندازیم.

    زمان خواب راحت کودک چگونه باید باشد؟

    نوزادان تازه متولد شده می توانند تا 20 ساعت در روز بخوابند. در این دوره هنوز مفهوم شب و روز وجود ندارد.

    در ماه اول، نوزادان نیازهای خواب خود را با تقسیم به دوره های کوتاه تکمیل می کنند.

    زمان خواب کودکان چگونه باید باشد؟

    به طور کلی، نوزادان در طول روز بیشتر از شب می خوابند.

    از آنجایی که این وضعیت برای مادر خسته کننده است، خوابیدن با نوزاد در طول روز، آمادگی مادر را برای شب تضمین می کند.

    با انتقال به ماه دوم، نیاز نوزاد به خواب بین 15-17 ساعت کاهش می یابد.

    با این حال، آنها هنوز هم زیاد اما کوتاه می خوابند.

    با ورود به سه ماهگی، نوزاد 10 ساعت در شب و 5 ساعت در روز نیاز به خواب خود را برآورده می کند.

    از این ماه معمولا دو چرت روزانه در صبح و بعدازظهر می زند.

    از ماه ششم پیش بینی می شود که خواب شبانه حداقل 5 ساعت بدون وقفه باشد.

    این بدان معناست که خواب شبانه مادر به دوره ای راحت تر تبدیل می شود.

    از ماه نهم به بعد، کودک می تواند شب ها بدون وقفه به مدت طولانی بخوابد.

    او ممکن است دو چرت کوتاه یا یک چرت طولانی در طول روز داشته باشد.

    از ماه دوازدهم، نوزاد که اکنون یک ساله است، ممکن است شروع به مقاومت در برابر خواب روزانه کند.

    اما برای رشد سالم و خواب راحت کودک، باید حداقل یک چرت بعد از ظهر داشته باشد.

    چه چیزی می تواند الگوی خواب کودک را مختل کند؟

    الگوی خواب کودک شما می تواند تحت تاثیر عوامل زیادی قرار گیرد که ممکن است در زندگی شما ایجاد شود.

    شرایطی مانند دندان درآوردن و بیماری مهمترین دلایلی هستند که الگوی خواب کودکان را مختل می کنند.

    کودک شما که در طول دوره دندان درآوردن بیقرار است، ممکن است در خواب شبانه دچار مشکل شود.

    خواب راحت کودک

    ایجاد تغییرات در اتاقش، نقل مکان به خانه جدید، بیدار شدن در مکانی ناآشنا پس از به خواب رفتن،

    شروع کار مادر، پرستار جدید و … عوامل دیگری هستند که می توانند بر الگوی خواب کودک شما تاثیر منفی بگذارند.

    بلند صحبت کردن، عدم ارتباط مناسب بین والدین یا زندگی نامنظم نیز می تواند به طور قابل توجهی الگوی خواب کودک را تغییر دهد،

    و مانع از خواب راحت کودک شود.

    آموزش جدایی روز و شب در نوزادان

    شما می توانید از هفته سوم به کودک خود آموزش تفاوت روز و شب را شروع کنید.

    ما کارهایی را که برای این کار باید انجام دهید در زیر، فهرست کرده ایم:

    می توانید با تعیین ساعات روز و شب شروع کنید.

    می توانید ساعت را بین 07:00 صبح تا 20:00 عصر به عنوان روز و بین 20:00 عصر و 07:00 صبح به عنوان شب تنظیم کنید.

    بهتر است که کودکتان را ساعت 20:00 از اتاق نشیمن به اتاق خوابش ببرید و سعی کنید او را دوباره بخوابانید،

    حتی اگر بعد از آن ساعت، مکرر از خواب بیدار شود.

    وقتی شب از خواب بیدار می شوید، نباید با صدای بلند صحبت کنید، اتاق را نورانی کنید و کودک را از اتاق خودش خارج کنید و وارد محیط خودتان کنید.

     

    علل کم خوابی در کودکان

    عملیاتی مانند شیردهی و نگهداری در شب باید در نور کم انجام شود.

    هرگز نباید با نوزادی که شب ها نمی تواند بخوابد تماس چشمی برقرار کنید.

    می توانید قصه تعریف کنید و یا لالایی بخوانید.

    2 ساعت خواب بدون وقفه در طول روز کافی است.

    علل کم خوابی در کودکان

    نخوابیدن کودک و یا عدم خواب راحت کودک یکی از بزرگترین مشکلات والدین است. بنابراین، دلایل کم خوابی کودکان چه می تواند باشد؟

    بی قراری کودک

    در دوران بارداری، نوزادان در رحم مادر در مجموعه ای از صداها به نام نویز سفید زندگی می کنند،

    که شامل صداهایی مانند صدای دنیای بیرونی، صداهای اندام ها و ضربان قلب مادر است.

    نوزادانی که در رحم مادر به صداهای نویز سفید عادت می کنند، ناگهان از این صدا محروم می شوند و وقتی چشمان خود را به روی دنیا باز می کنند، دچار بی قراری می شوند.

    به دلیل این محرومیت، مشکلاتی مانند بحران گریه، بدخلقی و ناتوانی در خواب راحت کودک در 3 ماهه اول ایجاد می شود، که طبیعی است.

    سندرم نوزاد قولنج

    سندرم نوزاد کولیک یکی از شایع ترین علل بی خوابی است.

    این عامل می تواند از 3 هفته اول تا 4 ماهگی در نوزادان ادامه یابد.

    نوزادان مبتلا به سندرم نوزاد قولنج؛ مشکلاتی مانند تورم معده، گریه بیش از 3 ساعت در روز و اختلالات خواب دارند که مانع از خواب راحت کودک میشود.

    دوره دندان درآوردن

    یکی از دلایلی که کودک نمی‌خوابد، ناراحتی در دوره دندان درآوردن است.

    تب بالا دلیل مهمی برای برهم خوردن الگوی خواب نوزادان در دوره دندان درآوردن است.

    مقاله مرتبط: دلیل لجبازی کودک در لباس پوشیدن و نرفندهای مقابله با آن

    اهمیت خواب راحت کودکان

    در طول دوره دندان درآوردن، تب نوزادان کمی بالاتر از حد طبیعی است که از خواب راحت کودک ممانعت میکند.

    گرسنگی

    در طول ماه اول، ممکن است درک این موضوع آسان نباشد که کودکی که مرتبا از خواب بیدار می شود و می خواهد شیر بخورد، گرسنه است.

    در عین حال، در مواردی که شیر مادر ناکافی است، ممکن است نوزادان به دلیل گرسنگی نتوانند بخوابند.

    خواب راحت کودک با گرسنگی و سیری او رابطه نزدیکی دارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    بازگشت به لیست